Dá se ve městě během dne zaparkovat?

2.1.2025
Dá se ve městě během dne zaparkovat?

Nepopiratelným faktem je, že k největším současným problémům většiny měst patří parkování, respektive jeho nedostatek. Jak je na tom Jablonec nad Nisou? V jakých lokalitách nebo v jakých časech je tento problém nejpalčivější? Má návštěvník města možnost zaparkovat v centru během dne? To jsou jen některé z mnoha otázek, na něž hledá odpovědi a posléze i řešení pracovní skupina PARKOVÁNÍ JABLONEC. 

Jak už jsme konstatovali v minulém vydání Jabloneckého měsíčníku (11/2024, Jablonec připravuje dlouhodobé řešení parkování – pozn. aut.), v Jablonci nad Nisou je registrovaných téměř 23 tis. osobních automobilů a téměř 30 tis. motorových vozidel. K dispozici je pro ně ve městě více než pět tisíc vyznačených veřejných parkovacích stání, přes tisíc stání je vyhrazených a další téměř čtyři tisíce jsou stání veřejná, nevyznačená, ale legální. To dohromady tvoří přibližně deset tisíc veřejných parkovacích stání. 

Kde tedy je těch zhruba 13 tisíc automobilů? „Parkují na soukromých stáních ve veřejném prostoru, kterých je více jak 4000, na soukromých pozemcích, jako jsou příjezdové cesty či zahrady, nebo ve vlastních garážích. Poslední možností jsou pak místa, která k parkování určená nejsou. Deficit parkovacích stání přitom pociťují všichni občané, ať už se jedná o potřebu zaparkovat přes den v centru města, v okolí pracoviště nebo k večeru u svého domova,“ říká náměstek pro rozvoj města a digitalizaci Jakub Chuchlík. 

Díky důkladným průzkumům parkování město nyní vidí, kde přesně a v jakých časech nastávají potíže. Zatímco přes den jsou sídlištní veřejné plochy zabrané parkujícími vozy z poloviny, v noci se jejich obsazenost pohybuje mezi 85-125 %. Někde je tedy parkovací kapacita lokality vyčerpaná na maximum, jinde, a to i v Jablonci, jsou oblasti, jež stále volná parkovací stání nabízejí – vyplývá z analýzy, kterou pro město Jablonec nad Nisou zpracovala společnost SmartPlan.   

Co je důvodem tohoto stavu? Staré centrum města vznikalo v době, kdy se po ulicích proháněly kočáry a lidé chodili většinou pěšky. Sídliště se stavěla na konci minulého století a nepočítalo se často ani s jedním autem na jeden byt. Kdežto dnes připadá mnohdy na jednu bytovou jednotku ne jedno, ale dvě osobní auta. K tomu navíc připočtěme ještě vozy firemní a rázem je už tak omezená parkovací kapacita naplněná. 

„Významným faktorem jsou také dlouhodobě odstavená vozidla, která na místě zůstávají i několik dní zcela bez pohybu. Právě ona tvoří zejména v rezidentních oblastech včetně sídlišť až 10 % celkové kapacity daného území a ubírají tím v uličním prostoru atraktivní kapacitu lidem, kteří chtějí využívat vozidla pravidelně. V rámci jednoho dne je pak v rezidentní zástavbě zpravidla 20-33 % parkovacích stání, která jsou obsazena kompletně celý den,“ sděluje výsledky výzkumu Roman Dostál ze společnosti SmartPlan.  

Opačný problém má logicky centrum. To je přetížené parkováním právě v průběhu dne. „Po dobu průzkumu jsme však neevidovali stav, kdy by byly vyčerpány skutečně všechny parkovací kapacity nebo by v rámci celého centra došlo k překročení celkové kapacity. A pokud ano, pak jen lokálně, což aktivně řeší městská policie přímo v terénu,“ pokračuje Dostál. 

I v centru se však najdou dlouhodobě odstavené vozy, byť je jich méně, jen 5 %.  Centrum má však mít charakter vysokoobrátkového parkování a nemělo by pravidelně být vyčerpaných více než 85 % kapacit. V současné době je v průběhu dne přibližně 90 % všech parkovacích stání v Jablonci obsazených. Cílem práce skupiny PARKOVÁNÍ JABLONEC je do budoucna tento stav změnit minimálně tak, aby v centru našel parkování vždy, alespoň po omezenou dobu, každý, kdo to potřebuje. 

Jako významný problém město vnímá odstavování rozměrných vozů, dodávek či menších nákladních automobilů, v rezidentních oblastech. Ta zabírají místa osobním vozům rezidentů. „Do této kategorie patří případně i větší nákladní automobily nebo například obytné vozy. Toto vše chce město dlouhodobě reflektovat ve strategickém dokumentu Politika parkování,“ připomíná náměstek Chuchlík. 

Každému je jasné, že veřejný prostor není nafukovací. Proto město hledá reálná a praktická řešení, jak situaci zlepšit. Jedná se o kombinaci organizačních změn i hledání případných nových kapacit. Takovým místním příkladem je loňská rekonstrukce parkoviště Šachovnice ve Mšeně, v budoucnu by měl centru pomoci také parkovací dům, na nějž v závěru roku 2024 město vyhlásilo architektonickou soutěž. (jn)